Diagnostika žhavících svíček 4 + kvíz

Diagnostika žhavících svíček 4 – společné využití prostředků sériové a paralelní diagnostiky + kvíz

Tento článek navazuje na předchozí články publikované na našem blogu a na stránkách motofocus.cz. Tímto článkem uzavíráme téma diagnostiky žhavících svíček a na závěr připojujeme i lehký kvíz, který prověří Vaše nově nabité znalosti.


Předchozí články věnované diagnostice žhavicích svíček

Následující seznam odkazuje na jednotlivé chronologicky publikované články. Tímto článkem uzavíráme tuto sérii, která by Vám měla podrobně osvětlit možnosti sériové i paralelní diagnostiky žhavicích svíček.

  1. Špatné studené starty – Hyundai I30
  2. Diagnostika žhavicích svíček
  3. Diagnostika žhavicích svíček – pokračování

V závěru článku Diagnostika žhavicích svíček – pokračování byl uveden příklad Škody Octavia II 2.0 TDI s motorem CFHF, kde jsme aktivaci žhavících svíček provedli pomocí testu akčních členů, výběrem položky „Řídící jednotka doby žhavení 1“ v menu „Akční členy“ testeru Bosch KTS 540, zde obr. 1.

 
obr-001
 

Na ukázku bylo provedeno měření napětí AKU a odebíraného proudu žhavící svíčky 1. válce, zde oscilogram 1.

 
oscilogram-001

Oscilogram 1: Záznam celého testu jednotky doby žhavení na osciloskopu MTPro

 

Pozornému čtenáři mohl vrtat hlavou uvedený průběh napětí vs. proudu, zde oscilogram 2

 
oscilogram-002

Oscilogram 2: Detail záznamu testu jednotky doby žhavení na osciloskopu MTPro

 

Doba aktivace žhavící svíčky je zjevně kratší, než doba poklesu napětí na akumulátoru. Jak je to možné? Jako nápovědu uveďme, že řídící jednotka doby žhavení má u tohoto vozu samostatné proudové výstupy pro každou žhavící svíčku.

Pro pochopení zmíněného jevu si ukážeme naměřené průběhy u vozu Fiat Doblo Cargo 1.6 Multi Jet, který je také vybaven řídící jednotkou doby žhavení se samostatnými výstupy pro jednotlivé žhavící svíčky. Avšak její aktivaci nelze provést pomocí testu akčních členů, nýbrž díky testu funkcí v menu systému řízení motoru, viz obr. 3.

 
obr-003

Obr. 2: Umístění diagnostické zásuvky u vozu Fiat Doblo Cargo 1.6 MultiJet

 

 
obr-003a

Obr. 3: Nabídka funkcí v systému řízení motoru EDC 17 přístroje Bosch KTS 540

 

Po potvrzení výběru „Testu funkcí“ již zmíněná nabídka testu žhavení na obr. 4.

 
obr-004

Obr. 4: Nabídka funkcí v systému řízení motoru EDC 17 testeru KTS 540

 

Následuje upozornění pro vypnutí motoru, obr. 5.

 
obr-005

Obr. 5: Podmínky testu žhavících svíček

 

Opět budeme měřit napětí i proud pomocí proudových kleští a osciloskopu MTPro, obr. 6.

 
obr-006

Obr. 6: Měřící sestava napětí jednotlivých žhavičů a proudu žhavičů 3 a 4

 

Záznam měření byl proveden v režimu osciloskop s nastaveným vzorkováním 100KHz, oscilogram 3.

 
oscilogram-003

Oscilogram 3: Záznam napětí jednotlivých žhavičů a proudu žhavičů 3 a 4

 

Detailnější rozlišení naměřených průběhů, po zvětšení 10:1, oscilogramy 4 a 5.

 
oscilogram-004

Oscilogram 4: Napětí jednotlivých žhavičů a proudu žhavičů 3 a 4, zvýrazněn úsek 3. žhaviče

 

 
oscilogram-005

Oscilogram 5: Napětí jednotlivých žhavičů a proudu žhavičů 3 a 4, zvýrazněn úsek 4. žhaviče

 

Pro ujasnění představy o průběhu aktivace žhavičů řídící jednotkou žhavení jsme provedli měření proudu všech žhavičů najednou, detaily připojení na obr. 7, záznamy měření oscilogramy 6 a 7.

 
obr-007

Obr 7: Vlevo: Detail připojení napěťových sond na konektor UCU žhavení, vpravo: Připojení proudových kleští na přívodní vedení všech žhavičů

 

 
oscilogram-006

Oscilogram 6: Napětí jednotlivých žhavičů a proudu žhaviče 3 a všech žhavičů (průběh zvýrazněn)

 

 
oscilogram-007

Oscilogram 7: Napětí jednotlivých žhavičů a proudu žhavičů 3 a 4, zvýrazněn úsek 3. žhaviče

 

Pokud jste došli až sem, měli byste již dokázat správně odpovědět na otázku položenou v úvodu - proč je doba aktivace žhavící svíčky zjevně kratší, než doba poklesu napětí na akumulátoru u vozu Škoda Octavia 2.0 TDI?….


Za tým fy MOTOR expert s.r.o. a AUTODIAGNOSTIKA KLOC, s.r.o.

Bc. Dalibor Plischke, DiS.

Na závěr slíbený kvíz

Kvíz spustíte tlačítkem začít

 
 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Pokračováním v prohlížení a používání tohoto webu souhlasíte s našimi zásadami používáním souborů cookies. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close