Diskuse o změnách legislativy pro STK a SME na Dni autodiagnostiky 2018 – denautodiagnostiky.cz

Diskuse o změnách legislativy pro STK a SME na Dni autodiagnostiky 2018

Když jsme plánovali termín 11. ročníku Dne autodiagnostiky, nemohli jsme tušit, že nás v oblasti měření emisí a technických prohlídek čeká takovéto zemětřesení.

Určitě jste zaregistrovali nové legislativní změny (Věstník dopravy č. 10/2018), které se bezprostředně týkají měření emisí, technických prohlídek a tím i naší práce, tzn. SME a STK. Novela Zákona č. 56/2001 Sb. ve znění Zákona č. 193/2018 Sb. je schválená a platí od 1.10. 2018. Spolu s tím Ministerstvo dopravy navrhlo úplně nové znění vyhlášky, která plně nahradila Vyhlášku č. 302/2001 Sb., s účinností taktéž od 1.10.2018.

Nová vyhláška č. 211/2018 Sb. byla vydána 20.9.2018! K SME se dostala v posledním zářijovém týdnu, takže na její prostudování a implementaci do praxe nebyl téměř žádný čas. Příprava zákona ani vyhlášky nebyla konzultována s nikým z odborné veřejnosti a už teď oba tyto dokumenty obsahují mnoho chyb, duplicit, výkladových nejasností a problémových formulací, na které nenajdete jednoznačnou odpověď. K vyhlášce byly vydány také nové metodické pokyny a několik instrukcí, které však neobsahují všechny odpovědi na otázky, které nám v praxi po 1.10. vyvstávají.

Je s podivem, že nikdo nebyl s dostatečným časovým předstihem informován o tak zásadních změnách a vše se událo přes prázdniny, v době dovolených, ve zrychleném schvalovacím procesu, bez dostatečné časové možnosti něco připomínkovat. S ohledem na to, že nové předpisy nepočítají s žádným přechodným obdobím (mimo 5-leté období, ve kterém si stávající STK budou muset povinně doplnit stanoviště pro měření emisí vč. proškolení všech techniků na emise, avšak s omezením podle řidičského průkazu), spadli jsme do toho všichni rovnýma nohama a bez výstrahy :-)

Vzhledem k tomu, že se vše odvolává na evropskou směrnici 2014/45/EU ze dne 3.dubna 2014, pustili jsme se do jejího intenzivního studování a otázek přibylo. Své poznatky jsme osobně konzultovali s významnými odborníky z naší branže a dospěli jsme k jednoznačné shodě, že zejména návrh nové vyhlášky odrážel časový press předkladatele, nedostatečnou připravenost a tím i fatální nedomyšlení mnoha zásadních věcí v celém připravovaném procesu změn v činnosti STK a SME v horizontu následujících 4-5 let. Část připomínek byla do návrhu ještě zapracovaná, konečné znění však nic nemění na skutečnosti, že jsme v Čechách opět papežštější než papež. Hlavní otázkou proto je, komu jsou tyto razantní změny k užitku. Vzhledem k tomu, že se opět neřeší např. podvádění při měření emisí, životní prostředí to určitě nebude.

Největší potlesk zaznívá v souvislosti s tím, že podle návrhu nové vyhlášky zmizel status ŠZD a zrušení „kurzů na značky“, jak se začalo říkat systému školení odborné způsobilosti. Stejně jako vy, tak i my se zrušením značkovosti souhlasíme. Změnu v systému školení jsme navrhovali již v r. 2015. Bohužel, nikdo našim návrhům předaným na MD ČR, nevěnoval pozornost.

Ve vyhlášce nám ale není jasných mnoho dalších věcí, na které se nějak nepoukazuje a které málokomu dochází v širších souvislostech.

V této chvíli jsou upřesňující informace pouze ve verbální rovině, po telefonu, a mnohdy se svým obsahem sdělení liší. Jako příklad slouží pokračující značkové kurzy pro mechaniky stávajících SME do doby vyřízení nového povolení SME. Jednoduchost získání povolení k činnosti samostatné SME je hodně podezřelá. Na rozdíl od STK není vyžadována expertíza, odborné školení, schválená data.... vše, co nás jistým způsobem chránilo a dokladovalo naši způsobilost, odbornost, splnění zákonných požadavků. Po získání nového povolení bude vše výlučně v kompetenci provozovatele SME a tudíž i v jeho absolutní zodpovědnosti. Je toho víc a proto jsme se rozhodli vypracovat soubor otázek, na které se nedá najít jednoznačná odpověď a zaslat je na Ministerstvo dopravy s žádostí o písemné upřesnění.

Když jsme plánovali termín 11. ročníku Dne autodiagnostiky, nemohli jsme tušit, že nás v oblasti měření emisí a technických prohlídek čeká takovéto zemětřesení. S ohledem na výše uvedené se domníváme, že odpolední program k této problematice bude proto nanejvýš zajímavý. Věříme, že nám pozvaní hosté z Ministerstva dopravy zodpoví na všechny dotazy a že nakonec společně pochopíme smysluplnost a přínos změn, které nám od 1.10.2018 vstoupily do života. Proto neváhejte a zajistěte si místo na této konferenci už teď. V kontextu staré moudré pravdy o tom, že víc hlav víc ví, můžete svoje dotazy zasílat už teď na adresu kanovska[zavináč]motorexpert(tečka)cz. Budu to moderovat :-)

Těším se na osobní setkání, těšíme se na Vás!!!


Ing. Irena Kanovská

2 Comments

  1. Jarda napsal:

    Dobrý den,
    provozoval jsem SME nakupoval a nakupoval,aktualizoval diag přístroje dle toho jak se ,,vařila´´ legislativa a co nového vymysleli chytré hlavy v časové tísní pod tlakem diktátu EU. Výsledek ?? Ztráta . Vůbec nezávidím zoufalým diagnostikúm ,kdy čelí malé kupní síle svých zákazníků a sociálně slabších se ,,zahraniční´´ cenou předepsaných a doporučených přístrojů oblepených např .Značkami AVL , Bosch ,Magneti,Delphi,Texa,Vas aj. Vyrobených v levných destinacích východu. Všem něco chybí většinou to co je potřeba pro diagnostiku a zprovoznění vozu a emise pokud mluvíme o systémech s OBD a.j.
    Můj názor je pokud se nástroje a protokoly pro komunikaci s jednotkami vozidel nesjednotí u všech výrobců vozidel hraní si na měření emisních limitů
    vozidel ,,vyrábění´´ administrativy je jen divadlo pro veřejnost…..Obdobná situace nastává u tzv. elektromobility spousty nevyřešených legislativních
    problémů , kvalifikace – mechanik , silnoproudař .Specializované STK ??? Bezpečnost zařízení pod vysokým napětím ??? / myšleno u vozidel /

    Výsledkem stavu je postupný nezájem o tyto obory únik vysoce kvalifikovaných lidí do jiných oblastí a možná i společenská nedoceněnost.
    Bohužel kvalifikovaných odborníku v branži ubývá.To považuji za počátek dosti velké krize.

    Srovnal bych – možná bagatelizoval bych tuto situaci s lékaři kdy na odborný zákrok potřebuje lékař vybavení přístroji téměř ve srovnatelné ceně jako auto- diagnostik možná levnějších protože se lidské tělo v průběhu let až tak nezměnilo .Jsou však prostředky a standardizované metody léčby omezené pouze výši nákladů léčby a léků , odborností a znalostmi lékaře…..Zkrátka ….Za vším jsou bohužel peníze .A obecně platí zákon džungle …přeji úspěšný den.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Pokračováním v prohlížení a používání tohoto webu souhlasíte s našimi zásadami používáním souborů cookies. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close