Nissan Qashqai – nefunkční okruh ventilátoru klimatizace

Nefunkční okruh ventilátoru klimatizace – Nissan Qashqai

Zima nám již zaklepala na dveře, stejně jako zákazník, kterého k návštěvě našeho servisu přiměla závada nefunkčního ventilátoru klimatizace – topení.


Této závadě jsme se podívali na zoubek za pomoci digitálního osciloskopu MT-PRO a proudových kleští CA60. Jistě se nejedná o jedině možné diagnostické prostředky schopné rozluštit taje ve funkci zmíněného systému, ale rozhodně bychom nezískali tak komplexní představu o tvarech příslušných elektrických signálů, nehledě k výhodě osciloskopu v možnosti ukládání naměřených dat pro tvorbu vlastních informačních databází.

Tyto nám příště mohou významně urychlit řešení obdobných závad. Případně můžeme naměřené průběhy konzultovat se zkušenějšími kolegy, pokud si s určením správné diagnózy nebudeme jistí. Pár informací k systému klimatizace za využití databáze BOSCH ESITRONIC.

Základní informace

Údaje k vozidlu
Značka: Nissan
Model: Qashqai 2+, J10
Motor: 2.0 DCI, 110 kW, M9R
Systém vstřikování: Common Rail
Období výroby: 2007 – 2014

Použité přístroje a pomůcky

obr-001-a-seriova-diagnostika-bosch

Diagnostika Bosch

osciloskop-mtpro

Osciloskop MTPro

obr-001-e-multimetr_Mastech_MY-68

DMM Mastech MY-68

Postup diagnostiky

Technická data systému klimatizace

 
Technická data systému klimatizace
 

Sériová diagnostika

Diagnostická zásuvka se ve vozidle nachází pod krytkou společnou pro pojistkovou skříňku č. 4 (F4) – v levém spodním rohu pod přístrojovou deskou, viz přehled prostoru pro cestující.

Sériová diagnostika – výběr kontrolovaného systému

 
Sériová diagnostika – výběr kontrolovaného systému
 

Výsledek pokusu o navázání komunikace s řídící jednotkou klimatizace

 
Výsledek pokusu o navázání komunikace s řídící jednotkou klimatizace

Komentář: Opakované pokusy o navázání komunikace s řídící jednotkou klimatizace nebyly úspěšné. Zbývá nám pouze možnost využití metod paralelní diagnostiky.

 

Přehled prostoru pro cestující

 
Přehled prostoru pro cestující
 

Ovládací panel klimatizace

Ovládací panel klimatizace
Detail ovládacího panelu klimatizace (řídící jednotky)

Obr. 2: Detail ovládacího panelu klimatizace (řídící jednotky)

Přehled prostoru pro cestující – pohled zprava

 
Přehled prostoru pro cestující – pohled zprava
 

Přehled prostoru pro cestující – pohled zleva

 
Přehled prostoru pro cestující – pohled zleva

Pozn.: Pro snadnější demontáž ventilátoru (dmychadla) M3.2, je vhodné demontovat servomotory M4.36 a M4.30 (před demontáží nastavit teplotu na minimum, protože klapky mísení vzduchu jsou pružinou automaticky nastaveny do této polohy).

 

Obr. 3: Detail zástavby ventilátoru klimatizace M3.2 – pohled ze strany řidiče

 
Detail zástavby ventilátoru klimatizace M3.2 – pohled ze strany řidiče
 

Obr. 4: Detail zástavby odporové dekády A5.27 a demontovaného servomotoru M 4.36

 
Detail zástavby odporové dekády A5.27 a demontovaného servomotoru M 4.36
 

Obr.5: Detaily demontované odporové dekády A5.27 a ventilátoru klimatizace M3.2

 
Detaily demontované odporové dekády A5.27 a ventilátoru klimatizace M3.2
 

Schéma elektrického systému klimatizace

 
Schéma elektrického systému klimatizace
 

Popis funkce: Otočením zapalování do polohy 15, je přivedeno napětí na pin 86 relé K 1.52. Tím dojde k počátku průchodu proudu vinutím cívky (mezi kontakty 85 a 86) elektromagnetu relé na kostru. Následkem vzniku magnetického pole - relé sepne jeho výkonový kontakt 87 – takto je přivedeno stálé napětí ze svorky 30 na pojistky F4.15 a F4.16. Odtud napětí putuje skrze ventilátor M3.2 na pin 38 ECU A5.12 a také na pin 1 odporové dekády A5.27. V případě požadavku na zapnutí ventilátoru klimatizace (zmáčknutím otočného ovladače) vyšle ECU A5.12 ovládací signál ze svého pinu 1 na pin 2 odporové dekády A5.27. Ta ukostří mínusový pin 2 ventilátoru M3.2 a ventilátor se rozběhne do přednastavených otáček.

Detail schématu po zvětšení rozlišení

 
Detail schématu po zvětšení rozlišení
 

Obsazení svorek řídící jednotky klimatizace

 
Obsazení svorek řídící jednotky klimatizace
 

Umístění relé a pojistek ve voze

 
Umístění relé a pojistek ve voze
 


Skříň pojistek 1

 
Skříň pojistek 1
 

Pojistková skříň 4

 
Pojistková skříň 4
 

Obr. 6: Detail pojistkové skříně 4

 
Detail pojistkové skříně 4

Pozn: Ve voze je pojistková skříň 4 otočena vzhůru nohama oproti nákresu v systému Bosch Esitronic.

 

Paralelní diagnostika

  1. Kontrola napájení multimetrem
    Přítomnost napětí (při zapnutém zapalování) na pojistkách F4.15 a F4.16 (obr. 6) potvrdila, že tyto pojistky včetně pojistky F11.2 (stálé napětí) i veškeré elektrické obvody relé K 1.52 jsou v pořádku, viz schéma elektrického systému klimatizace.
  2. Kontrola kvality napěťových signálů ventilátoru na pinech ECU klimatizace osciloskopem
    Z důvodu snadnější přístupnosti řídící jednotky byla tato kontrola upřednostněna před kontrolou signálů na konektoru odporové dekády a na ventilátoru. Při tomto měření bylo zjištěno, že vstupní signál (pin 38) i výstupní signál (pin 1) reagují na aktivaci tlačítka ventilátoru i na změnu nastavení požadavku jeho otáček. Přičemž nedošlo k rozběhu ventilátoru při žádném z možných nastavení otáček, viz obr. 7 a 8 a oscilogram 1.
  3. Kontrola napětí na konektorech odporové dekády multimetrem
    Měřením bylo zjištěno, že všechny signály (+) pin 1, (-) pin 3 i ovládací signál z ECU AC na pinu 2 jsou přítomny - nutná kontrola funkce ventilátoru klimatizace.

Obr.7: Pohled na připojení měřících sond osciloskopu na konektor řídící jednotky klimatizace (ECU AC)

 
Pohled na připojení měřících sond osciloskopu na konektor řídící jednotky klimatizace (ECU AC)
 

Obr.8: Připojení kanálů osciloskopu k ECU AT

 
Připojení kanálů osciloskopu k ECU AT
 

Oscilogram č. 1: Měření napěťových signálů na pinech 1 a 38 ECU AC osciloskopem

 
Nissan_Oscilogram-mtpro-01
 

Dále bylo přistoupeno k demontáži ventilátoru klimatizace a jeho otestování.

4) Test ventilátoru – měření napětí a proudu osciloskopem a proudovými kleštěmi (obr. 9)

 
Test ventilátoru – měření napětí a proudu osciloskopem a proudovými kleštěmi
 

Oscilogram č. 2: Test ventilátoru – měření napětí a proudu osciloskopem

 
Test ventilátoru – měření napětí a proudu osciloskopem
 

Oscilogram 3: Přivedeno napětí – motorek se po přestavení polohy rotoru rozběhl – detailnější rozlišení záznamu (10:1)

 
Přivedeno napětí – motorek se po přestavení polohy rotoru rozběhl – detailnější rozlišení záznamu (10:1)
 

Vyhledání náhradního dílu: a Sestava dílů topení aklimatizace

Sestava dílů topení aklimatizace

Zdroj: www.autokelly.cz

Oscilogram č. 4: Test nového ventilátoru klimatizace – napětí a proud OK

 
Oscilogram 4: Test nového ventilátoru klimatizace – napětí a proud OK
 

Oscilogram 5: Test nového ventilátoru – detail rozběhu motorku (rozlišení 10:1)

 
Test nového ventilátoru – detail rozběhu motorku (rozlišení 10:1)
 

Oscilogram 6: Test nového ventilátoru – detail odebíraného proudu v ustálených otáčkách

 
Test nového ventilátoru – detail odebíraného proudu v ustálených otáčkách
 

Oscilogram č. 7: Test nového ventilátoru – detail odebíraného proudu při přerušení napájení 12V

 
Oscilogram 7: Test nového ventilátoru – detail odebíraného proudu při přerušení napájení 12V
 

Oscilogram č. 8: Kontrola vstupního a výstupního signálu ventilátoru klimatizace na ECU AC piny 1 a 38 po výměně ventilátoru klimatizace

 
Oscilogram 8: Kontrola vstupního a výstupního signálu ventilátoru klimatizace na ECU AC piny 1 a 38 po výměně ventilátoru klimatizace

Komentář: Při porovnání průběhů vstupního a výstupního signálu ovládání ventilátoru na pinech řídící jednotky klimatizace je patrno, že závada ventilátoru se projevovala zvýšeným zarušením (pulzací) napětí, viz. oscilogram 1. U správně fungujícího systému se vyskytuje čistá linie napětí prostá pulzací.

 

Závěr

Na uvedeném příkladu je patrna důležitost znalosti konstrukce a elektrického zapojení systému vzhledem k jeho složitosti. Bez příslušných informací je riziko neefektivnosti diagnostiky jednoznačně vyšší. Nevíme, které pojistky jsou pro nás důležité, jaké relé ovládá napájení, jaké je obsazení pinů ECU AC atd. Zde byly s výhodou využity informace ze systému Bosch ESITRONIC.

Porovnání změřených vstupních a výstupních signálů ventilátoru na řídící jednotce před a po opravě nám hezky ukázalo, jaký vliv může mít závada ventilátoru na dané průběhy napětí.

Také stojí za povšimnutí informační hodnota naměřených proudů protékajících motorem ventilátoru. V tomto případě nám proud poskytl informaci o přerušovaném přenosu proudu mezi rotorem (kotvou) a komutátorem, což z průběhu napětí vyčíst nelze. Z uvedeného plyne naše doporučení využívat proudové kleště při diagnostice akčních členů, jejíž obvody jsou dostatečně proudově zatěžovány, což u elektromotorů používaných ve vozidlech platí obecně.

Děkujeme za pozornost a přejeme Vám v novém roce 2020 mnoho diagnostických úspěchů.


Za tým fy MOTOR expert s.r.o. a AUTODIAGNOSTIKA KLOC, s.r.o.

Bc. Dalibor Plischke, DiS.

3 Comments

  1. Zdravím autora, jen jsem mrknul a hle „Sérová diagnostika“, překlep… 🙂 Zdravím všechny v ME
    Dále již nečtu, neboť finišujeme na nových www/eshopu se spuštěním zkraje března místo toho našeho staříka…, VL

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Pokračováním v prohlížení a používání tohoto webu souhlasíte s našimi zásadami používáním souborů cookies. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close