Zima nám již zaklepala na dveře, stejně jako zákazník, kterého k návštěvě našeho servisu přiměla závada nefunkčního ventilátoru klimatizace – topení.
Této závadě jsme se podívali na zoubek za pomoci digitálního osciloskopu MT-PRO a proudových kleští CA60. Jistě se nejedná o jedině možné diagnostické prostředky schopné rozluštit taje ve funkci zmíněného systému, ale rozhodně bychom nezískali tak komplexní představu o tvarech příslušných elektrických signálů, nehledě k výhodě osciloskopu v možnosti ukládání naměřených dat pro tvorbu vlastních informačních databází.
Tyto nám příště mohou významně urychlit řešení obdobných závad. Případně můžeme naměřené průběhy konzultovat se zkušenějšími kolegy, pokud si s určením správné diagnózy nebudeme jistí. Pár informací k systému klimatizace za využití databáze BOSCH ESITRONIC.
Nissan Qashqai, 2.0 DCI, 110 kW, M9R
Údaje k vozidlu
Značka: Nissan
Model: Qashqai 2+, J10
Motor: 2.0 DCI, 110 kW, M9R
Systém vstřikování: Common Rail
Období výroby: 2007 – 2014
Použité přístroje a pomůcky
Technická data systému klimatizace
Diagnostická zásuvka se ve vozidle nachází pod krytkou společnou pro pojistkovou skříňku č. 4 (F4) – v levém spodním rohu pod přístrojovou deskou, viz přehled prostoru pro cestující.
Sériová diagnostika – výběr kontrolovaného systému
Výsledek pokusu o navázání komunikace s řídící jednotkou klimatizace
Přehled prostoru pro cestující
Ovládací panel klimatizace
Přehled prostoru pro cestující – pohled zprava
Přehled prostoru pro cestující – pohled zleva
Obr. 3: Detail zástavby ventilátoru klimatizace M3.2 – pohled ze strany řidiče
Obr. 4: Detail zástavby odporové dekády A5.27 a demontovaného servomotoru M 4.36
Obr.5: Detaily demontované odporové dekády A5.27 a ventilátoru klimatizace M3.2
Schéma elektrického systému klimatizace
Popis funkce: Otočením zapalování do polohy 15, je přivedeno napětí na pin 86 relé K 1.52. Tím dojde k počátku průchodu proudu vinutím cívky (mezi kontakty 85 a 86) elektromagnetu relé na kostru. Následkem vzniku magnetického pole - relé sepne jeho výkonový kontakt 87 – takto je přivedeno stálé napětí ze svorky 30 na pojistky F4.15 a F4.16. Odtud napětí putuje skrze ventilátor M3.2 na pin 38 ECU A5.12 a také na pin 1 odporové dekády A5.27. V případě požadavku na zapnutí ventilátoru klimatizace (zmáčknutím otočného ovladače) vyšle ECU A5.12 ovládací signál ze svého pinu 1 na pin 2 odporové dekády A5.27. Ta ukostří mínusový pin 2 ventilátoru M3.2 a ventilátor se rozběhne do přednastavených otáček.
Detail schématu po zvětšení rozlišení
Obsazení svorek řídící jednotky klimatizace
Umístění relé a pojistek ve voze
Skříň pojistek 1
Pojistková skříň 4
Obr. 6: Detail pojistkové skříně 4
Obr.7: Pohled na připojení měřících sond osciloskopu na konektor řídící jednotky klimatizace (ECU AC)
Obr.8: Připojení kanálů osciloskopu k ECU AT
Oscilogram č. 1: Měření napěťových signálů na pinech 1 a 38 ECU AC osciloskopem
Dále bylo přistoupeno k demontáži ventilátoru klimatizace a jeho otestování.
4) Test ventilátoru – měření napětí a proudu osciloskopem a proudovými kleštěmi (obr. 9)
Oscilogram č. 2: Test ventilátoru – měření napětí a proudu osciloskopem
Oscilogram 3: Přivedeno napětí – motorek se po přestavení polohy rotoru rozběhl – detailnější rozlišení záznamu (10:1)
Vyhledání náhradního dílu: a Sestava dílů topení aklimatizace
Zdroj: www.autokelly.cz
Oscilogram č. 4: Test nového ventilátoru klimatizace – napětí a proud OK
Oscilogram 5: Test nového ventilátoru – detail rozběhu motorku (rozlišení 10:1)
Oscilogram 6: Test nového ventilátoru – detail odebíraného proudu v ustálených otáčkách
Oscilogram č. 7: Test nového ventilátoru – detail odebíraného proudu při přerušení napájení 12V
Oscilogram č. 8: Kontrola vstupního a výstupního signálu ventilátoru klimatizace na ECU AC piny 1 a 38 po výměně ventilátoru klimatizace
Komentář: Při porovnání průběhů vstupního a výstupního signálu ovládání ventilátoru na pinech řídící jednotky klimatizace je patrno, že závada ventilátoru se projevovala zvýšeným zarušením (pulzací) napětí, viz. oscilogram 1. U správně fungujícího systému se vyskytuje čistá linie napětí prostá pulzací.
Na uvedeném příkladu je patrna důležitost znalosti konstrukce a elektrického zapojení systému vzhledem k jeho složitosti. Bez příslušných informací je riziko neefektivnosti diagnostiky jednoznačně vyšší. Nevíme, které pojistky jsou pro nás důležité, jaké relé ovládá napájení, jaké je obsazení pinů ECU AC atd. Zde byly s výhodou využity informace ze systému Bosch ESITRONIC.
Porovnání změřených vstupních a výstupních signálů ventilátoru na řídící jednotce před a po opravě nám hezky ukázalo, jaký vliv může mít závada ventilátoru na dané průběhy napětí.
Také stojí za povšimnutí informační hodnota naměřených proudů protékajících motorem ventilátoru. V tomto případě nám proud poskytl informaci o přerušovaném přenosu proudu mezi rotorem (kotvou) a komutátorem, což z průběhu napětí vyčíst nelze. Z uvedeného plyne naše doporučení využívat proudové kleště při diagnostice akčních členů, jejíž obvody jsou dostatečně proudově zatěžovány, což u elektromotorů používaných ve vozidlech platí obecně.
Děkujeme za pozornost a přejeme Vám v novém roce 2020 mnoho diagnostických úspěchů.
Za tým fy MOTOR expert s.r.o. a AUTODIAGNOSTIKA KLOC, s.r.o.
Bc. Dalibor Plischke, DiS.
Pokračováním v prohlížení a používání tohoto webu souhlasíte s našimi zásadami používáním souborů cookies. Více informací
The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.
3 Comments
Zdravím autora, jen jsem mrknul a hle „Sérová diagnostika“, překlep… 🙂 Zdravím všechny v ME
Dále již nečtu, neboť finišujeme na nových www/eshopu se spuštěním zkraje března místo toho našeho staříka…, VL
Dobrý den, Václave 🙂
Děkujeme za upozornění. Držíme palce a přejeme ať spuštění nového obchodu http://www.technology-garage.cz dopadne na jedničku 🙂
Krásný den
Pavel K
Taky zdravím,
sérová diagnostika – naše inovační metoda diagnostiky :o).
Děkujeme za upozornění.
Hezký den.
D.P.