Jak mnozí tušíte, bude se dnešní případ zabývat diagnostikou systému žhavení, ale nejen jím. Opět si ukážeme možnosti jak sériové tak i paralelní diagnostiky.
Hyundai I30, 1.6 CRDI, D4FB, 85kW,
Údaje k vozidlu
Značka: Hyundai
Model: I30
Motor: 1.6 CRDI, D4FB, 85kW,
Systém vstřikování: Common Rail
Období výroby: 2008 – 2012
Použité přístroje a pomůcky
Osciloskop Diana HD 34N
Špatné studené starty, po startu nepravidelný chod motoru doprovázený klepáním a šedo-bílým kouřem z výfuku.
Kontrola paměti závad motoru
Na základě uloženého DTC byla provedena kontrola množství motorového oleje a jeho doplnění na předepsaný stav. Následně byla paměť závad vymazána a opětovně načtena.
Vzhledem k tomu, že vozidlo bylo odstaveno venku již předchozí den, byla provedena rychlá kontrola teplotních snímačů pomocí zobrazovaných hodnot.
Kontrola zobrazovaných hodnot (před startem motoru)
Náhradní hodnoty snímačů při přerušení jejich elektrických obvodů (motor vypnut)
Následně uložené DTC
Tento test prokázal, že předchozí zobrazované hodnoty nejsou tzv. náhradními hodnotami a přenos informací ze snímačů k řídicí jednotce není zjevně přerušen.
Pro bezproblémový start je mimo jiné zásadní dobrý stav akumulátoru. Z tohoto důvodu byla provedena kontrola startovacího napětí akumulátoru a činnosti alternátoru pomocí osciloskopu. Měřící sonda osciloskopu připojena na (+) pól AKU.
Oscilogram č. 1: Test startovacího napětí AKU (+) a dobíjení
Dalším z předpokladů snadného startu motoru je bezvadná komprese. Tuto lze odvodit ze zátěže při startu (ekvivalentem startovací proud, případně napětí). Předem je nutno zamezit přívodu paliva do motoru. V našem případě jsme využili možnosti vypnutí vstřikovačů pomocí přístroje KTS.
A provedli jsme test relativní komprese pomocí osciloskopu.
Oscilogram č. 2: Test relativní komprese pomocí startovacího napětí osciloskopem
Následně bylo přistoupeno ke kontrole systému žhavení, přičemž nám byly nápomocny informace ze systému BOSCH ESItronic.
Kontrola systému žhavení
Popis funkce systému žhavení:
Řídicí jednotka motoru A 1.1 ukostří svorku 2 (85) relé žhavení K 1.312 pomocí pinu B90. Tím dojde k průchodu proudu přes ovládací cívku relé žhavení a následně k sepnutí kontaktu 4 (87) výkonové části relé. Od tohoto okamžiku je přiváděno stálé napětí ze svorky 9 (30) relé ke žhavicím svíčkám. Jelikož jsou žhavicí svíčky trvale ukostřeny (přes závit na tělese svíčky), začne procházet obvodem proud. Vše trvá do doby, než řídicí jednotka ukončí průchod proudu ovládací cívkou relé přerušením ukostření svorky 2 (85) skrze pin B90.
Umístění relé a pojistek
Kontrola průtoku proudu ke žhavicím svíčkám pomocí proudových kleští a osciloskopu
Oscilogram 3: CH1 Napětí žhavení, CH2 Proud žhavicích svíček (proudové kleště CA600)
Kontrola pojistek a relé žhavení
Kontrola pojistek a relé žhavení
Z důvodu spálené pojistky F3.5 (80A) bylo nutno provést kontrolu obvodu žhavení na zkrat na kostru vozidla.
Kontrola obvodu žhavení na zkrat na kostru
Kontrola napájení patice relé žhavení
Kontrola přívodní lišty žhavicích svíček
Kontrola relé žhavení pomocí multimetru (měření odporu spínaných kontaktů) a AKU
Komentář k videu: Relé žhavení cvaká, ale výkonové kontakty 30 a 87 (spínané) nejsou v okamžiku přivedení napětí (průtoku proudu přes cívku relé mezi kontakty 85 a 86) spojeny. Na multimetru je nekonečný odpor „OL“. Nutná výměna relé. Relé nepouští proud ke žhavicím svíčkám.
Pozn.: Test relé žhavení sériovou čtečkou pomocí testu akčních členů je zavádějící (relé cvaká – vzniká dojem, že je OK), protože dokáže otestovat pouze ovládací část systému, nikoliv i výkonovou část! Nutno kontrolovat současně fyzické sepnutí kontaktů 30 a 87 multimetrem, případně měřit proud ke žhavicím svíčkám proudovými kleštěmi.
Kontrola žhavení po výměně pojistky F3.5 (80A), relé žhavení a žhavicích svíček
Oscilogram č. 4: CH1 napětí AKU (+), CH2 proud žhavicích svíček (proudové kleště CA60, 1mV/10A), 800 ms/div
Oscilogram č. 5: CH1 napětí AKU (+), CH2 proud žhavicích svíček (proudové kleště CA60, 1mV/10A), 800 ms/div
Oscilogram č. 6: CH1 napětí AKU (+), CH2 proud žhavicích svíček (proudové kleště CA60, 1mV/10A), 800 ms/div
Oscilogram č. 7: CH1 napětí AKU (+), CH2 proud žhavicích svíček (proudové kleště CA60, 1mV/10A), 800 ms/div
Oscilogram č. 8: CH1 napětí AKU (+), CH2 proud žhavicích svíček (proudové kleště CA60, 1mV/10A), 800 ms/div
Po opravě systému žhavení byla provedena ještě kontrola „Porovnání množství“ vstřikovaného paliva jednotlivými vstřikovači pomocí čtečky Bosch KTS v menu „Testy funkcí“ v systému „Řízení motoru“.
Kontrola korekcí vstřikované dávky pomocí zobrazovaných hodnot
Projevy reklamované závady – špatné studené starty s bílým kouřem a nepravidelným volnoběhem byly způsobeny nefunkčním systémem žhavení. Prvotní příčinou byla zkratovaná žhavicí svíčka na válci č. 4. Průtok zkratového proudu následně poškodil spínací kontakt (87) relé žhavení a spálení pojistky F3.5 (80A). Dále byla zjištěna snížená kapacita akumulátoru. Výsledky testů dobíjení, relativní komprese i porovnání množství paliva jednotlivých vstřikovačů byly v pořádku.
Tento případ nám ukázal, že nestačí pouze měnit spálené pojistky a neprovádět další kontrolu z hlediska přítomnosti nadměrné proudové zátěže. Také se nevyplácí spoléhat se na polovičaté otestování funkce systému. Zde konkrétně svítí kontrolka žhavení po zapnutí klíčku zapalování a po chvíli zhasne, aniž by ke žhavení docházelo. Také test relé na cvakání nám nedokáže na 100% odhalit jeho závadu, pokud současně netestujeme i kvalitu spojení kontaktů 30 a 87, případně současně neměříme proud tekoucí ke žhavicím svíčkám (byli jsme bohužel až 3. servis, který závadu OPRAVDU odstranil…).
Ze zkušeností lze při diagnostice žhavení vřele doporučit použití proudových kleští – nejprve změříme proud přicházející do všech žhavicích svíček současně a následně proud jedné žhavicí svíčky. Pokud jsou všechny žhavicí svíčky v pořádku a systém je funkční, měl by být celkový proud násobkem proudu jediné svíčky. Pokud tomu tak není, je třeba odměřit proud k jednotlivým žhavicím svíčkám a určit vadný obvod. Je nutno mít na paměti, že proudový odběr je závislý na odporu žhavicích svíček, jenž se vzrůstající teplotou roste (např. z 0,3 Ω na 30 Ω). Tím pádem je potřeba počkat na vyhodnocení proudového odběru po jeho stabilizaci (kdy už proud neklesá), protože rozdíl ve velikosti proudu může být klidně dvojnásobný.
Na tento článek navazujeme dalšími články:
Za tým fy MOTOR expert s.r.o. a AUTODIAGNOSTIKA KLOC, s.r.o.
Bc. Dalibor Plischke, DiS.
Pokračováním v prohlížení a používání tohoto webu souhlasíte s našimi zásadami používáním souborů cookies. Více informací
The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.