V pořadí druhý článek rozšiřuje téma diagnostiky otáčkových snímačů, konkrétně o aplikaci využívanou systémem ABS pro sledování rychlosti otáčení kol vozidla. V našem případě způsobujícím deaktivaci systému ABS signalizovanou příslušnou kontrolkou.
Dále čtenáře seznámíme s možností diagnostiky brzdového spínače a v závěrečné části se budeme věnovat zjišťování závady v systému podtlakem řízeného EGR ventilu, jenž byla důvodem svícení kontrolky MIL. Opět si ukážeme možnosti využití sériové čtečky, digitálního osciloskopu a jako bonus jsme zařadili i testy pomocí multimetru.
Údaje k vozidlu
Peugeot 307, 2.0 HDI, 66 kW, model T5, kód motoru RHY, systém vstřikování Common Rail.
Projev závady
Svítící kontrolky ABS a MIL. Nefunkční ABS, snížený výkon motoru – nouzový režim.
Použité přístroje a pomůcky
Paměť závad systému ABS + Paměť závad systému řízení motoru
Uložené závady
Obr. 2: Připojení sond osciloskopu ke snímači otáček LZ kola
Oscilogram č. 1: Průběh napětí na snímači otáček LZ kola
Obr. 3: Pohled na impulzní kroužek snímače otáček LZ kola před a po očištění
Oscilogram č. 2: Signál snímače LZ kola po odstranění nečistot z impulzního kroužku
Obr. 4: Detailní kontrola náboje LZ kola po demontáži z osy (impulzní část)
Obr. 5: Pohled na zástavbu snímače otáček LZ kola po demontáži náboje z osy – čepu
Oscilogram č. 3: Signál snímače LZ kola po výměně náboje kola (vč. impulzního kroužku)
Pro podtržení vysoké informační hodnoty záznamu signálu snímače otáček provedeného osciloskopem (vidíme signál komplexně – kvalitu napájení, pravidelnost průběhu, rušení….), přikládáme i alternativní záznam hodnot rychlostí jízdy pomocí sériové čtečky, viz obr. 6.
Obr. 6: Záznam hodnot snímačů rychlosti sériovou čtečkou
Uložená závada
Obr. 7: Zástavba brzdového spínače a připojení sond osciloskopu
Oscilogram č. 4: Napětí na spínači brzdového pedálu: pin 1 (zelený) +12V, pin2 (žlutý) spínač 1, pin 3 (modrý) + 12V, pin 4 (červený) spínač 2
Oscilogram č. 5: Nový brzdový spínač pin 1 (zelený) +12V, pin2 (žlutý) spínač 1, pin 3 (modrý) + 12V, pin 4 (červený) spínač 2
Uložená závada
Obr. 8: Přehled systému recirkulace výfukových plynů
Popis funkce systému recirkulace výfukových plynů (EGR)
Na základě datových polí (zohledňujících mez kouřivosti) ovládá řídící jednotka motoru (ECU) množství zpětně přisávaných výfukových plynů do sání motoru. K tomuto slouží podtlakem řízený EGR ventil (J22.6). Pokud požaduje ECU otevřít ventil EGR (volnoběh, částečná zátěž), aktivuje elektromagnetický ventil EGR (Y10.13) tak, aby přivedl odpovídající podtlak k membránové dóze EGR ventilu J22.6 (zvětšením střídy PWM signálu). Čím bude podtlak vyšší, tím bude EGR ventil více otevřen a bude přisáváno větší množství výfukových plynů na úkor čerstvého vzduchu.
Obr. 9: Princip funkce podtlakem řízeného EGR ventilu
Obr. 10: Podtlakem řízený EGR ventil
Z hlediska diagnostiky EGR systému je nutné zkontrolovat:
Obr.11: Připojení osciloskopu při měření elektromagnetického ventilu EGR (PWM EGR)
Obr.12: Detail připojení měřících sond osciloskopu na elektromagnetický ventil EGR
Oscilogram 6: Pedál plynu CG3 (zelená), tlak PWM EGR (žlutá), PWM EGR pin 1 (modrá), PWM EGR pin 2 (červená) – zapnuto zapalování
Oscilogram 7: Pedál plynu CG3 (zelená), tlak PWM EGR (žlutá), PWM EGR pin 1 (modrá), PWM EGR pin 2 (červená) – volnoběh
Oscilogram č. 8: Pedál plynu CG3 (zelená), tlak PWM EGR (žlutá), PWM EGR pin 1 (modrá), PWM EGR pin 2 (červená) – částečná zátěž
Oscilogram č. 9: Pedál plynu CG3 (zelená), tlak PWM EGR (žlutá), PWM EGR pin 1 (modrá), PWM EGR pin 2 (červená) – plný plyn
Obr. 13: Kontrola výkonu vakuového čerpadla
Obr. 14: Test těsnosti pneumatického vedení a membránové dózy EGR ventilu
Obr. 15: Vizuální kontrola vedení k dóze EGR
Obr. 16: Kontrola těsnosti membránové dózy EGR ventilu
Oscilogram č. 10: Test průchodnosti a mechanického stavu EGR ventilu (pomocí vakuové pistole a MAF senzoru) – CH1: PWM EGR pin 2 (9,6 ms/div), CH2: MAF senzor pin 5 (200 ms/div)
Pozn. k provedení testu: Vakuovou pistoli připojíme přímo k dóze EGR ventilu, motor necháme běžet na volnoběh, přičemž sledujeme reakci váhy vzduchu na změnu podtlaku v membránové dóze EGR ventilu (viz oscilogram č. 10 a obr. 18). Při vyvolání podtlaku (obr. 17 a) musí EGR otevírat přívod výfukových plynů, čímž dojde k poklesu množství čerstvého nasávaného vzduchu proudícího přes MAF senzor a také k nárůstu tlaku v sacím potrubí a naopak. Pokud k tomuto nedojde - je problém v neotevírajícím EGR ventilu.
Obr. 17: Vakuovou pistolí nastavený podtlak v dóze EGR ventilu
Obr. 18: Průběh testu průchodnosti a mechanického stavu EGR ventilu zaznamenaný pomocí sériové čtečky
Oscilogram č. 11: PWM EGR pin 2 (zelený), podtlak k dóze EGR (žlutý), MAF pin 5 (modrý), plyn CG3 (červený) – vypnutý motor
Oscilogram č. 12: PWM EGR pin 2 (zelený), podtlak k dóze EGR (žlutý), MAF pin 5 (modrý), plyn CG3 (červený) – volnoběh
Oscilogram č. 14: PWM EGR pin 2 (zelený), podtlak k dóze EGR (žlutý), MAF pin 5 (modrý), plyn CG3 (červený) – volná akcelerace – max.
Po výměně elektromagnetického ventilu EGR
Oscilogram č. 15: PWM EGR pin 2 (zelený), podtlak k dóze EGR (žlutý), MAF pin 5 (modrý), plyn CG3 (červený) - nový elektromagnetický ventil EGR – zapnuto zapalování
Oscilogram č. 16: Nový elektromagnetický ventil EGR - volnoběh - PWM EGR pin 2 (zelený), podtlak k dóze EGR (žlutý), MAF pin 5 (modrý), plyn CG3 (červený)
Oscilogram č. 17: Nový elektromagnetický ventil EGR - volná akcelerace – max. - PWM EGR pin 2 (zelený), podtlak k dóze EGR (žlutý), MAF pin 5 (modrý), plyn CG3 (červený)
Pro kompletnost popisu diagnostiky systému EGR uveďme ještě možné testy pomocí multimetru.
Obr. 19: Kontrola odporu cívky elektromagnetického (PWM) ventilu EGR
Obr. 20: Kontrola napájení elektromagnetického (PWM) ventilu EGR
Obr. 21: Hodnoty změřené na novém elektromagnetickém (PWM) ventilu EGR při akceleraci
Obr. 22:Hodnoty změřené na novém elektromagnetickém (PWM) ventilu EGR ve volnoběhu
Na uvedeném příkladu vozidla Peugeot bylo demonstrováno, jakou má v případě statických závad vnitřní diagnostika řídícími jednotkami úspěšnost s odhalováním závad. U všech závad byl správně identifikován systém vykazující problém (EGR systém), v případě závady snímače ABS a spínače brzdového pedálu byl dokonce bezchybně určen i konkrétně vadný komponent. Z výše uvedeného vyplívá i úspěšnost využití pomoci sériové čtečky, jako komunikačního prostředníka mezi příslušnou řídící jednotkou a člověkem provádějícím diagnostiku.
Také jsme si ukázali možnosti sériové i paralelní diagnostiky ve vzájemném porovnání. Pozornému čtenáři jistě neunikla nesporná výhoda využití osciloskopu oproti sériové čtečce, v případě vyhodnocování signálu snímače otáček kola. Sériová čtečka nám zde dokáže poskytnout pouze informaci o vypočtené rychlosti konkrétního kola, případně vozidla. Z porovnání těchto hodnot jsme bohužel schopni lokalizovat jen, o který snímač se jedná, ale nemáme žádnou představu o tom, zda je problém v napájení snímače, tvaru signálu či máme tu čest se závadou v přenosu signálu do řídící jednotky, vyhodnocující daný signál (možno porovnat např. oscilogramy č. 1 až 3 s obr. 6).
V závěrečné části věnované diagnostice podtlakem řízeného systému EGR jsme předvedli výhodné společné využití prostředků paralelní a sériové diagnostiky. Velmi užitečným pomocníkem je v tomto případě porovnání požadovaných a aktuálních hodnot v menu sériové čtečky. Samozřejmě pro vyloučení chyb vstupních údajů do řídící jednotky a ověření ovládacích signálu (střída PWM ventilu, podtlak v dóze EGR ventilu), je nenahraditelná kontrola paralelními prostředky. Zde byl konkrétně použit osciloskop s tlakovou sondou a podtlaková pumpička. V případě kdy nemáme k dispozici osciloskop, je možná diagnostika s „ořezanými“ diagnostickými prostředky: čtečka – podtlaková pumpička – multimetr. Mimo uvedené je možná diagnostika elektronické regulace elektropneumatického ventilu pomocí proudových kleští nebo s využitím převodníku střídy na napětí.
Věříme, že čas strávený při čtení našeho článku nebyl pouze jalovým a informace zde obsažené vám budou nápomocny ve vaší diagnostické praxi, případně rozšíří vaše obzory v dané problematice. Takové je alespoň naše přání.
U dalších článků s diagnostickou tématikou, se za tým fy. MOTOR expert s.r.o. ve spolupráci s fy AUTODIAGNOSTIKA KLOC s.r.o., těší autor článku
© Bc. Dalibor Plischke, DiS. – MOTOR expert, s. r. o.
Zajímejte se, vzdělávejte a buďte v kontaktu.
Den autodiagnostiky
Pokračováním v prohlížení a používání tohoto webu souhlasíte s našimi zásadami používáním souborů cookies. Více informací
The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.
2 Comments
Díky za perfektní zpracování !!!
Díky za pochvalu :o).
Hezký den.
D.P.