Auto-elektronika a manželství aneb test pro otrlé autodiagnostiky – denautodiagnostiky.cz

Auto-elektronika a manželství aneb test pro otrlé autodiagnostiky

Při studiu systému vstřikování, vzhledem k tomu, že mám blíže k psychologii než-li k autoelektronice, jsem mimo jiné pochopila i to, že v této oblasti to funguje podobně jako v manželských vztazích. Zkusím to vysvětlit na příběhu, který se stal a bude stávat po tu dobu, co se lidé budou na sebe vzájemně vázat, aby nevyhynul lidský rod a co si lidé budou kupovat auta, aby bylo uspokojeno jejich ego, cestovatelské touhy nebo v dnešní době celkem obyčejná potřeba a nutnost.

Takže na začátku byla velká touha, velká láska a jedno staré auto. Na osciloskopu bychom tento jev mohli vidět jako pevnou kostru nebo-li svorku č. 15 : konstantní napětí 5 V, občas nějaký ten malý pokles, který nestojí za řeč.

Další etapu tvoří nákup nového auta. Nadšení ze společného úspěchu a láska ke společnému majetku dosahuje v této fázi vysokých stupňů napětí, proudu a zcela malého odporu. Vztah je ještě stále jako kostra - nebo-li pevná zem pod nohama. V průběhu doby, kdy na tachometru postupně přibývá stále více kilometrů, se občas nějaký ten kontakt uklepe, avšak pravidelnou údržbou a nějakým tím uzemněním se dá lehce dosáhnout uspokojivého provozního stavu.

V obvyklém manželství řídí všechny funkce systému řídící jednotka, která je rodu ženského. Snímače (impulsní a napěťové) jsou rodu mužského. Ve společnosti se ale tento jasný fakt obvykle zamlžuje. Stejně jako další etapa, která probíhá v teoretické rovině: chlap se pravidelným studiem odborných časopisů dozvídá, že již vyšly nové modely. Nové modely se mu stále více líbí a vrtají mu hlavou. V porovnání s tím, co mu doma stojí v garáži, je stále více vystaven psychickému napětí z touhy po změně. Uvědomuje si stále víc, že opotřebení a věk jeho dávného miláčka je už hodně vidět a vyžadoval by si již větší opravu. Cítí , že by si zasloužil něco lepšího! Vždyť dlouhou dobu kmital jak impulsní snímač, jehož bezchybnou práci určovala řídící jednotka! Teď se cítí tolik opotřebovaný! Je fakt, že jako napěťový snímač vysílal vstupní data a informace o svém stavu, avšak permanentním uzemněním jeho napětí postupně klesalo. Cítil se jako součást ECU, když jako digitálně-analogový převodník převáděl elektrické signály svých snímačů na digitální data pro mikroprocesor, když jako integrovaný obvod zpracovával signály otáček ze svého zapalování nebo jako koncový stupeň pro ovládání vstřikovacího ventilu,..?!!! - zatím co další část ECU, spojená s paměťovými moduly EPROM a RAM, získávala a uchovávala data a naštěstí, a to musí uznat, i funkční parametry systému! Vliv řídící jednotky a všechna její data a vyhodnocování mu neustále připomínaly, že by měl udělat ještě to a ono .... .

V následující etapě přichází rozhodnutí, co dál. Z ekonomického hlediska je ale zřejmé, že investovat do starého krámu se již v dnešní době nevyplácí a bude asi podstatně rentabilnější pořídit si "krám" nový - s ohledem na to, co z něj bude za deset let. Toto rozhodnutí však není vůbec lehké a proto také není divu, že nastává kolísání napětí. Ani stabilizátor AKB nepomáhá. Co z toho vyplyne? Začne to drhnout, poškubávat, zdechat a vyšší spotřeba také není neobvyklá. Chudera řídící jednotka! Proč se najednou cítí jako škrtící klapka? Je to v podstatě jenom blbý počítač a tak dělá co může. A co je nejhorší, těžko se zjišťuje, co závadu způsobilo - zda je vadná ona, a nebo to jen tak vypadá. Auto jezdí dál, avšak na náhradní režim.

Co se děje mezi tím ? On se rozhodne, že bude zásadový a čestný. Staré auto nechá doma v garáži, každý víkend ho pěkně opráší, vyvětrá a přes týden si auto vypůjčí od souseda. Je zánovní, reprezentativní a s klimatizací. Když je teplo - zapne, když je zima - vypne! A nikdo si ničeho nevšimne. Tento dobrý pocit z něj udělá nejdůležitější snímač v celém systému, Lambda sondu!

Lambda sonda je umístěna na vozidle daleko od řídící jednotky, většinou v blízkosti výfukového potrubí. Z tohoto důvodu nelze očekávat, že se bude chovat racionálně jako řídící jednotka, ale že má blíže právě k onomu místu , kde pobývá. Přes tyto malé nedostatky je to právě ona, která svým chováním zajišťuje bezproblémový a ekologický chod každého motoru. Její vlastnosti zajišťují dobrý výkon, předepsané otáčky a další smysluplné věci, bez kterých to prostě nejede. Je vyrobena ze speciálního, velice odolného materiálu, který reaguje na změny kyslíku, podle kterého mění napětí. Když má kyslíku moc, zvedne se tření, pohyb kyslíkových iontů, čímž se zvedne napětí, na které zareaguje řídící jednotka. Ta vydá pokyn vstřikovací jednotce, aby zkrátila dobu vstřiku, tzn. ubrala palivo. Lambda sonda okamžitě zareaguje na snížený obsah kyslíku snížením napětí, na co zas zareaguje řídící jednotka, která vydá pokyn na prodloužení doby vstřiku. A tak to pokračuje dál, pokud to obě zainteresované strany baví a pokud to navenek působí jako stechiometrický poměr, tzn. ideální stav 1 : 14,7. Po najetí určitého počtu kilometrů Lambda sonda už nestačí doregulovávat změny stavu a začíná stárnout (vždyť taková makačka dá zabrat - jednou tam, jednou tam. Jednou nahoře raz-dva-tři, jednou dole raz-dva, tři). To pochopitelně zaregistruje řídící jednotka a žádá Lambda sondu vyměnit. Ubohá Lambda sonda, dosloužila.

Život je prostě takový - jednou si dole, jednou nahoře. Ani v životě nemůžeme mít všechno. Buď máme výkon, vysoké otáčky, dostatek paliva a tlaku v hlavě, ale otravujeme svět zplodinami svého konání nebo budeme se starat pouze o to, aby žádné zplodiny nebyly a otrávíme svou duši pocitem nízkého výkonu a otáček. Optimální stav je dokonalá spolupráce všech snímačů a akčních členů. A mimochodem, nikdy bychom neměli zapomenout na to, že všechno na světě má svůj vymezený čas a interval, v rámci kterého může kmitat. Dobrý diagnostik, kontrola emisí a pravidelná údržba (auta i vztahů) je pro správný chod všech systémů prostě nenahraditelný!

Soutěžní otázka

Je činnost lambda sondy popsána správně? Ano nebo ne?
Ze všech správných odpovědí vylosujeme výherce vstupenky na Den autodiagnostiky 2019 v hodnotě 2500 Kč!

Odpovědi pište na adresu kanovska(zavináč)motorexpert(tečka)cz nejpozději do 5.11.2019.

Pokud jste se při čtení článku smáli, srdečně gratulujeme!!!
Musíte být skutečně dobrý manžel a skvělý autodiagnostik :-)



Ing. Irena Kanovská
MOTOR expert s.r.o.

2 Comments

  1. Michal Januš napsal:

    Když má kyslíku moc, zvedne se tření, pohyb kyslíkových iontů, čímž se zvedne napětí, na které zareaguje řídící jednotka. Ta vydá pokyn vstřikovací jednotce, aby prodloužila dobu vstřiku, tzn. přidala palivo. Lambda sonda okamžitě zareaguje na snížený obsah kyslíku snížením napětí, na co zas zareaguje řídící jednotka, která vydá pokyn na zkrácení doby vstřiku. A tak to pokračuje dál, pokud to obě zainteresované strany baví a pokud to navenek působí jako stechiometrický poměr, tzn. ideální stav 14,7 : 1 .

  2. Stanislav Míšek napsal:

    Dobrý večer bylo to opravdu humorné ale LS je popsána přesně opačně St Míšek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Pokračováním v prohlížení a používání tohoto webu souhlasíte s našimi zásadami používáním souborů cookies. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close